در این یادداشت مختصر به بررسی این قسمت از آیات الهی درباره سیر «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» و «أَفَلَا یَعْقِلُونَ» در قرآن می پردازیم .
(1) وَبِاللَّیْلِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿الصافات: ١٣٨﴾
و شامگاهان مىگذرید آیا به فکر فرو نمىروید(2) وَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَزِینَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿القصص: ٦٠﴾
و هر آنچه به شما داده شده است کالاى زندگى دنیا و زیور آن است و آنچه پیش خداست بهتر و پایدارتر است مگر نمىاندیشید
(3) وَهُوَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿المؤمنون: ٨٠﴾
(4) أُفٍّ لَّکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿الأنبیاء: ٦٧﴾
اف بر شما و بر آنچه غیر از خدا مىپرستید مگر نمىاندیشید
(5) لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿الأنبیاء: ١٠﴾
در حقیقت ما کتابى به سوى شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمىاندیشید(6) وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿یوسف: ١٠٩﴾
و پیش از تو جز مردانى از اهل شهرها را که به آنان وحى مىکردیم نفرستادیم آیا در زمین نگردیدهاند تا فرجام کسانى را که پیش از آنان بودهاند بنگرند و قطعا سراى آخرت براى کسانى که پرهیزگارى کردهاند بهتر است آیا نمىاندیشید(7) یَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى الَّذِی فَطَرَنِی أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿هود: ٥١﴾
اى قوم من براى این پاداشى از شما درخواست نمىکنم پاداش من جز
بر عهده کسى که مرا آفریده است نیست پس آیا نمىاندیشید
(8) قُل لَّوْ شَاءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَلَا أَدْرَاکُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿یونس: ١٦﴾
بگو اگر خدا مىخواست آن را بر شما نمىخواندم و شما را بدان آگاه
نمىگردانید قطعا پیش از آن روزگارى در میان شما به سر بردهام آیا فکر
نمىکنید
(9) فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَٰذَا الْأَدْنَىٰ وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَإِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ أَلَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِم مِّیثَاقُ الْکِتَابِ أَن لَّا یَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَدَرَسُوا مَا فِیهِ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿الأعراف: ١٦٩﴾
آنگاه بعد از آنان جانشینانى وارث کتاب شدند که متاع این دنیاى
پست را مىگیرند و مىگویند بخشیده خواهیم شد و اگر متاعى مانند آن به ایشان برسد آن را مىستانند آیا از آنان پیمان کتاب گرفته نشده که جز به حق
نسبت به خدا سخن نگویند با اینکه آنچه را که در آن است آموختهاند و سراى
آخرت براى کسانى که پروا پیشه مىکنند بهتر است آیا باز تعقل نمىکنید
(10) وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿الأنعام: ٣٢﴾
و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و قطعا سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مىکنند بهتر است آیا نمى اندیشید(11) یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنجِیلُ إِلَّا مِن بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿آلعمران: ٦٥﴾
اى اهل کتاب چرا در باره ابراهیم محاجه مىکنید با آنکه تورات و انجیل بعد از او نازل شده است آیا تعقل نمىکنید(12) وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُم بِهِ عِندَ رَبِّکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿البقرة: ٧٦﴾
و چون با کسانى که ایمان آوردهاند برخورد کنند مىگویند
ما ایمان آوردهایم و وقتى با همدیگر خلوت مىکنند مىگویند چرا از آنچه خداوند بر
شما گشوده است براى آنان حکایت مىکنید تا آنان به آن پیش پروردگارتان بر
ضد شما استدلال کنند آیا فکر نمىکنید
و در تک آیه زیر آمده است :
(14)وَمَن نُّعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ ﴿یس: ٦٨﴾
و هر که را عمر دراز دهیم او را خلقت فروکاسته گردانیم آیا نمى اندیشند
تعقلون تنها مخاطب هست و یعقلون جمع مذکر مضارع می باشد . تا شماره 13 مخاطب سوال مومنین و اهل کتاب هستند و در شماره 14 جمع مذکر بکار برده که مخاطب آن عامه ناس هستند. اینکه خطاب قرآن در این آیات نیز باز اهل کتاب را شامل می شود خود به وضوح نشان می دهد کمتر کسی از اهل کتاب پیشین اهل تعقل بوده اند و معاندانه با آیات خداوند رویارویی می کردند . چنان چه اکنون نیز معندانه در کار جعل و فریب جوامع بشری هستند و در قالب سازمان جهانی یونسکو در حال ساخت امامزاده ای رنگارنگی در آن گوشه از جهان که پای بشر جدیدا به آنجا رسیده است هستند .
«با تشکر از جناب سنجری برای راهنمایی هایشان در این باره»
معنی افلا تعقلون چیه؟ من پیدا نکردم
باسلام
چندباردرقران افلاتعقلون امده است
همان تعدادی که در یادداشت آمده.
من معنی اش را پیدا نکردم
احسنت .عالیه.هیچ چیز را بدون تعقل. نباید کورکورانه تقبید کرد.
دستتون درد نکنه واقعا زحمت کشیدین.
انجام وظیفه می کنیم .
سلام
چه عرض کنم سخیف تر از اون هست که بخوام جواب بدم!
کجای ادبیات گفته شده که صیغه غائب برای همه مردم هست؟
بعد اگر خودتون کمی جستجو کنید موارد متعدد دیگری لا یعقلون داریم!
باز این کامنت شما را به نشانه تنگدستیتان تایید می کنم تا همگان بفهمند که شما فرق بین أَفَلَا یَعْقِلُونَ و لا یعقلون را نفهمیده اید .